Dubrovnik

I torsdags förra veckan tänkte jag ”Äsch vad tusan och bokade en returbiljett till Dubrovnik”. Så i söndags skjutsade mamma mig till flygplatsen och så stack jag iväg! Va helt själv? Yes helt själv! 
Efter tre timmar uppe i luften landade jag på Dubruvniks flygplats. En buss tog mig till mitt hostel som låg beläget precis utanför murarna till den gamla staden. Jag bytte om, packade ned nödvändigheter i en väska och började traska runt i den nya miljön.
 
Och herre vilken fin stad! Trånga små gator fyllda med pelargoner, gröna klätterväxter och ett flertal tvättlinor med färglada lakan och badkläder! 

Man kunde bara gå runt och titta, vilket jag gjorde i timmar. 
 

På en av alla de små gatorna hängde det en bur med en otroligt fin gul kanariefågel. "Pretty bird" sa jag till de båda männen som satt brevid och satte mig där jag med på trappen precis vid dom. "Here I show you, no no stay sit" sa ägaren till kanariefågeln som plockade ned buren och ställde den brevid mig, "I will feed my bird". Han försvann in i sitt hus och hämtade lite fågelfrön som han fyllde fågelns matkärl med. Sedan försvann han igen och kom tillbaka med en banan som han räckte till mig, "for you"  sa han med ett leednde. En gång till försvann han och kom tillbaka med lite valnötter som han la i min hand. "Where are you from" "Oh Sweden" "aaa Zlatan Ibrahimovic!" "haha yes Zlatan Ibrahimovic", så konverserade vi lite på knacklig engelska medan jag åt min banan och knaprade valnötter. Sedan tackade jag så vänligt och spatserade vidare. 

Det var min första förmiddag och min första tidig eftermiddag i Dubrovnik! 
 
 
 
 
 
2 kommentarer
Robex Lundgren

fint

Amanda Bellman

Urmagood fan va härligt det ser ut!! :D