fri fart - linköping

Lördag - Fri Fart - Linköping


 
I lördags var det fri fart i Linköping, en båtträff för snabbgånde klassiska båtar. William hade bjudit med mig och Maria för att köra "O kända M", en strykjärnsracer  från ca 1925/28 som william har renoverat upp, i de två lopp som gick av stapeln. "O kända M" ligger längst in mot kajen på bild två och brevid den ligger "Miss Elin" en båt tillhörande Williams kollega Jocke och hans dotter Elin. Det var över hela fyrtio båtar som var med i de två loppen! Det gick till på det viset att man först puttrade upp i nummerordning till en sammlingsplats i Kinda kanal. Vi körde först med nummer ett på sidan. Sedan vände hela tåget när den sista båten hade kommit upp till sammlingsplatsen, så den med det högsta nummret körde först i loppet. På tillbaka vägen fick man köra så snabbt man ville i kanalen som vanligtvis har en hastighetsgräns på fem knop! wrrrrom! Under dagen fanns det två pris att vinna, juryns pris och åskådarnas pris. "O kända M" vann första plats i juryns val!  

Hela dagen var jätte lyckad och avslutades med middag ute på stora torget tillsammans med Williams kollega Jocke, hans dotter Elin(själva miss Elin), lill Jocke(Elins pojkvän) och en till familjeskara Bosse, Annie och Bosses fru/Annies mamma/jagkommerinteihåghennesnamn. Fast kvällen slutade lite senare med att vårt crew hoppade från en bro ned i Kinda kanal, lite sånt vi gör för skojs skull! 

Söndag - Söderköping

Efter frukost buffen på hotelet på Söndag morgon åkte vi till Söderköping! Där åt vi glass i stora lass och tog oss upp på utsiktsberget. Sen åkte vi hem till mig, drack kaffe och efter det åkte de två filurerna på bilden just ovan hem till Stockholm. Senare på kvällen gick jag på utomhusbion med Christoffer och såg The Great Gatsby, fast trött som jag var efter helgens bravader somnade jag efter cirka tio min!
 
En mycket bra helg! Förhoppningsvis blir det fri fart nästa år med! 
 
0 kommentarer